۱۳۸۹ فروردین ۲۱, شنبه

تشكر و تذكر

سلام
با نوشتن پست كاريكلماتور 7 بازتاب هايي در نوشته ها و گفتگوهاي تعدادي از خوانندگان محترم متوجه شدم كه اين مطلب از ديد گروهي از دوستان مبتذل پنداشته شده است. ضمن تشكر از همه خوانندگان صاحب نظر به خصوص دوستان گرامي كه با اظهار نظرات خوبشان، بنده را راهنمايي فرمودند از جمله دختر پرتقالي،شادي،مژده لازم مي دانم مطالب زير را عنوان نمايم:
*اين وب تنها برداشت‌هاي آزاد نويسنده از مسايل اجتماعي و فرهنگي جامعه است.
*رواني در يك خط مستقيم و ويژه قدم و قلم نمي زند.فراز و فرود هاي سوژه ها و تغيير در شيوه نوشتار براي اين است كه خواننده عادت به يك حالت نداشته باشد.
*هجويات در جاي خود قدرت قلم نويسنده است. مثلا ايرج ميرزا در عارف نامه يا هدايت در علويه خانم و ولنگاري و يا نمونه هايي ديگر. يعني گاهي نويسنده براي نشان دادن زشتي يك مطلب آن را زشت بيان مي كند اما رواج ابتذال مد نظر نمي باشد بلكه تاكيد بر نفس زشتي حاكم بر مسئله مورد نظر نويسنده مي باشد.
*ديدگاه رواني در پست كاريكلماتور7 بررسي معضلات اجتماعي و فرهنگي ما در زمينه ازدواج مي باشد و به هيچ وجه نويسنده در پي جسارت به مقام شامخ زن و مرد يا تحقير جايگاه انساني انسان‌ها نمي باشد.
قصد نويسنده در آن مطلب نشان دادن گوشه اي از وضعيت تحقيركننده براي خانم ها و يا ابتذال قلم و از اين قبيل نيست . اين پست اشاره دارد به يك ديدگاه قديمي در مورد ازدواج كه آن را بخت‌گشايي براي دختران مي داند و مشكلات بعد از آن را در نظر نمي گيرد.
در همسايگي ما خانمي است كه دايم با لحن ترحم برانگيزي به من مي گويد: دعا كنيد بخت دختر منم باز بشه... حالا يك دختر خانم تحصيلكرده و شاغل كه وضعيت اجتماعي خوبي هم دارد ولي الان در آستانه سي سالگي است و ازدواج هم نكرده ... خوب مشخص است كه ايشان تمايل به ازدواج نداشته يا مورد خاص خودش را پيدا نكرده است و الا چيزي براي ازدواج كم ندارد بنابراين چرا بايد طوري در موردش صحبت كنيم كه انگار كسري دارد و حتما بايد به اولين خواستگارش جواب بله بدهد!!!
يعني دختري كه داراي موقعيت خوبي است طوري از جانب مادرش توصيف مي شود كه انگار داراي مشكل خاصي است و مثلا طلسم شده و بختش بسته شده و ...
حالا اگر يك سري به دادگاه هاي طلاق بزنيم از ديدن آمار بالاي ازدواج هاي ناموفق شوكه خواهيم شد. چرا؟ چون بايد بختش باز مي شده و بعدش ديگر مهم نيست چه بلايي سر اين دختر مياد...
در مجموع نويسنده معتقد است شاخص هاي فرهنگي و اجتماعي ما در مورد خانم‌ها نياز به اصلاحات اساسي دارد تا شأن والاي زن و به تبع آن مرد و خانواده در جامعه حفظ شود.
با اين ديدگاه پست كاريكلماتور7 را بخوانيد و نظر دهيد.
متشكرم.
پي نوشت: پست فردا را به احترام و افتخار همه بانواني كه قرباني فرهنگ خرافاتي هستند خواهم گذاشت. پست فيلم‌نامه زندگي را بخوانيد و نظر دهيد.

۴ نظر:

  1. هنوز حساسیت به این نوع حرف ها حتی بین جوون هامون وجود داره و اینم به خاطر فرهنگمونه. یعنی اول جنبه ی منفی و ظاهر کلمات رو می بینیم و یادمون میره ممکنه نوشته حرف مهم تری برای گفتن داشته باشه. امیدوارم کم کم از این ظاهربینی مون کم بشه.

    پاسخحذف
  2. من رو قاطی نکن. تا وقتی ازم نپرسیدی چیزی نگفتم. چون وبلاگ یه محیط شخصیه. چون خودم به اعتراض کسی اهمیت نمیدم بنابراین خودم هم به کسی اعتراض نمیکنم.

    ایام به کام مشتی!
    شادی

    پاسخحذف

چیزی می خواستی بگی؟